Practice Statistics at school

Authors

  • Loredana Cerbara Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali - CNR
  • Loredana Medori Liceo Scientifico E. Majorana, Latina

DOI:

https://doi.org/10.14600/irpps_wps.62.2014

Keywords:

Didactic of statistics, survey questionnaire, tools for data production, data analysis

Abstract

The modern didactic of statistics may use techniques and methods now available and that they are providing new perspectives on teaching. So, simply using a software to collect data transforms a learning time into an opportunity to capture the attention of young learners. This methodology, theoretically conceived, has been tested in a secondary school with the result of a strong involvement of the students and the success of the project to study, not only statistics in itself, but also the techniques of collection, production and analysis of data.

References

Anichini, G. (2008). Probabilità e statistica a scuola: (matematicamente) insieme. Induzioni, 37, 59-66.

Avveduto, S. (2012). “Scienza Connessaâ€, a cura di Sveva Avveduto. Roma: Gangemi.

Belmonte, C., Castellani, T., Parisi, A. (2010). “Caffè scienza junior: gli studenti protagonisti della loro formazione scientificaâ€. In: Atti dell’VIII Convegno Nazionale sulla Comunicazione, a cura di Pitrelli, N., Ramani, D., Sturloni, G., Viezzoli, S. della Scienza. Monza: Polimetrica.

Bodmer Report (1985). “The public understanding of scienceâ€. London: Royal Society.

Brunelli, L., Galmacci, G., Gattuso, L., Pannone, M. A. (2000). Un’indagine in classe per apprendere la statistica. Guida per un corso di base di statistica descrittiva. Induzioni, 21.

Calvani, A., Fini, A., Ranieri, M., Picci, P. (2012). Are young generations in secondary school digitally competent? A study on Italian teenagers. Computers & Education. vol. 58, (2).

Cerroni, A. (2006). “Scienza e società della conoscenzaâ€. Torino: UTET.

European Commission, DG Science and Society (2004). “Europe Needs More Scientistsâ€, Report by the High Level Group on Increasing Human Resources for Science and Technology in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities

Fraire, M. (2009). “Aspetti non cognitivi dell'apprendimento della statistica. I risultati di una ricerca condotta nella Facoltà di Sociologia dell’Università Sapienza di Roma. Induzioni, vol. 39, 35-65.

Istat (2013). La statistica e le nuove tecnologie a supporto della didattica. Consultato il 1/12/2013 http://www.istat.it/it/archivio/101889

Latour, B. (1987). “Science in Actionâ€. Cambridge: Harvard University Press.

Leti, G., Cerbara, L. (2009). “Elementi di statistica descrittivaâ€. Bologna: Il Mulino.

Likert, R. (1932). Technique for the measure of attidutes. Arch. Psycho, Vol. 22, n. 140.

Mignani, S., Ottaviani, M. G., Rampichini, C. (2009). L’insegnamento della statistica nella scuola: leggere e interpretare l’informazione quantitativa. Comunicazione al convegno “Il laboratorio del sapere scientifico nelle scuole dell'autonomia in Toscanaâ€, Pisa 29 settembre 2009, Auditorium Maccarone

Ottaviani, M. G. (2008). Statistica e matematica a scuola: due discipline e un solo insegnamento. Confronto culturale e opportunità interdisciplinare. Induzioni, 36, 17-38.

Valente, A. (2009). “Science: perception and participationâ€, a cura di Adriana Valente. Biblink: Roma.

Published

2014-04-15

How to Cite

Cerbara, L., & Medori, L. (2014). Practice Statistics at school. IRPPS Working Papers, 1–22. https://doi.org/10.14600/irpps_wps.62.2014

Issue

Section

Working Papers