Practice Statistics at school
DOI:
https://doi.org/10.14600/irpps_wps.62.2014Keywords:
Didactic of statistics, survey questionnaire, tools for data production, data analysisAbstract
The modern didactic of statistics may use techniques and methods now available and that they are providing new perspectives on teaching. So, simply using a software to collect data transforms a learning time into an opportunity to capture the attention of young learners. This methodology, theoretically conceived, has been tested in a secondary school with the result of a strong involvement of the students and the success of the project to study, not only statistics in itself, but also the techniques of collection, production and analysis of data.References
Anichini, G. (2008). Probabilità e statistica a scuola: (matematicamente) insieme. Induzioni, 37, 59-66.
Avveduto, S. (2012). “Scienza Connessaâ€, a cura di Sveva Avveduto. Roma: Gangemi.
Belmonte, C., Castellani, T., Parisi, A. (2010). “Caffè scienza junior: gli studenti protagonisti della loro formazione scientificaâ€. In: Atti dell’VIII Convegno Nazionale sulla Comunicazione, a cura di Pitrelli, N., Ramani, D., Sturloni, G., Viezzoli, S. della Scienza. Monza: Polimetrica.
Bodmer Report (1985). “The public understanding of scienceâ€. London: Royal Society.
Brunelli, L., Galmacci, G., Gattuso, L., Pannone, M. A. (2000). Un’indagine in classe per apprendere la statistica. Guida per un corso di base di statistica descrittiva. Induzioni, 21.
Calvani, A., Fini, A., Ranieri, M., Picci, P. (2012). Are young generations in secondary school digitally competent? A study on Italian teenagers. Computers & Education. vol. 58, (2).
Cerroni, A. (2006). “Scienza e società della conoscenzaâ€. Torino: UTET.
European Commission, DG Science and Society (2004). “Europe Needs More Scientistsâ€, Report by the High Level Group on Increasing Human Resources for Science and Technology in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities
Fraire, M. (2009). “Aspetti non cognitivi dell'apprendimento della statistica. I risultati di una ricerca condotta nella Facoltà di Sociologia dell’Università Sapienza di Roma. Induzioni, vol. 39, 35-65.
Istat (2013). La statistica e le nuove tecnologie a supporto della didattica. Consultato il 1/12/2013 http://www.istat.it/it/archivio/101889
Latour, B. (1987). “Science in Actionâ€. Cambridge: Harvard University Press.
Leti, G., Cerbara, L. (2009). “Elementi di statistica descrittivaâ€. Bologna: Il Mulino.
Likert, R. (1932). Technique for the measure of attidutes. Arch. Psycho, Vol. 22, n. 140.
Mignani, S., Ottaviani, M. G., Rampichini, C. (2009). L’insegnamento della statistica nella scuola: leggere e interpretare l’informazione quantitativa. Comunicazione al convegno “Il laboratorio del sapere scientifico nelle scuole dell'autonomia in Toscanaâ€, Pisa 29 settembre 2009, Auditorium Maccarone
Ottaviani, M. G. (2008). Statistica e matematica a scuola: due discipline e un solo insegnamento. Confronto culturale e opportunità interdisciplinare. Induzioni, 36, 17-38.
Valente, A. (2009). “Science: perception and participationâ€, a cura di Adriana Valente. Biblink: Roma.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This licence lets others distribute, remix and build upon a work, even commercially, as long as they credit the original creator/s (and any other nominated parties). This is the most accommodating of the licences in terms of what others can do with the work. |