Human capital policy and new European Social Fund Programme
DOI:
https://doi.org/10.14600/irpps_wps.61.2014Keywords:
Labour market, education and training, European Social Fund.Abstract
The article afford the issue of human resources in Italy and the contribution that its development might have to a sustainable recovery of the Italian economy. With the start of the new seven-year program of the European Social Fund (ESF), there is a concrete opportunity of consistent financial resources that could be used for strengthening and futher development of knowledge, competencies and skills of the Italian population. The argument proposed by the article is the necessity to pursue the use of the ESF in systematic and concentrated way, avoiding dispersion in small project and/or in policy issues that should be financed by the ordinary national public resources. This implies the need to revise the value chain of the various components of a policy active job, in particular as regards the training cycle. In practical terms it means, on the basis of a network approach, to take care of all the different phases the cycle, starting from the analysis of the needs to orientation, training and job placement.References
Acceturo, A., Buagamelli, M., Lamorgese, A. (2013). “Skill Upagrading and Exportâ€, Temi di Discussione n. 919, Roma: Banca D’Italia.
Agenzia del Lavoro della Provincia autonoma di Trento (2011). “Documento degli interventi di Politica del Lavoro 2011-2013: Disposizioni attuativeâ€. Consultato il 15 Novembre 2013; .
Amendola, M., Vona, F. (2010). “Technological Transition and Educational Policiesâ€, Working Papers n.9, Dipartimento di Economia, Sapienza Università di Roma.
Antonelli, C. (2010). “Un piano di economia per fronteggiare una depressione schumpeterianaâ€: In: Pubblico, Privato, Comune. lezione della crisi globale, a cura di Laura Pennacchi. Roma: Ediesse.
Banca D’Italia (2013). Bollettino Economico n. 74, Ottobre 2013.
Barron, B. (1998). “Doing with understanding: Lessons from research on problem and project-based learning†Journal of the Learning Sciences, 7(3-4).
Ciampi, S., Gagliardi, F., Lion, C., Pirone, F. (2013). “Il sostegno del FSE alla costruzione di sistemi regionali di innovazione†Occasional Paper dell’Isfol.
Commissione europea. (2010). “Comunicazione della Commissione Europa 2020: una strategia per una crescita intelligente, sostenibile e inclusiva†COM(2010) 2020; Bruxelles: European Commisssion.
Corte dei Conti.“Referto sul sistema universitario†Roma, Corte dei Conti, consultato il 10 ottobre 2013 <http://www.corteconti.it/export/sites/portalecdc/_documenti/controllo/sezioni_riunite/sezioni_riunite_in_sede_di_controllo>.
Caroleo, F. E.; Pastore, F. (2013). “L’overeducation in Italia: le determinanti e gli effetti salariali nei dati AlmaLaureaâ€, Scuola democratica, n. 3.
Di Lieto, G., Rizza, R. (2010). “Ammortizzatori sociali in deroga:quali welfare regionaliâ€, La Rivista delle Politiche Sociali, n. 4, Roma Ediesse.
European Commission (2008). “Regions 2020: an assessment of future challenges for EU Regions Commission Staff Working Document SEC(2008. Bruxelles: European Commisssion.
European Commission (2011). “Research and Innovation Strategies for Smart Specialisationâ€, Cohesion Policy 2014-2020 (Factsheet). Bruxelles: European Commisssion.
European Commission, Eurostat “Statistichedell’occupazioneâ€, consultato il 20 novembre 2013 “http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Employment_statistics/itâ€. Bruxelles:European Commisssion.
Foray, D., David, P. A., e Hall, B. (2009). “Smart specialisation- The Concept “ Knowledge Economics Policy Brief, n. 9. Bruxelles: European Commisssion.
Gagliardi, F. (2009). “Crisi economica e nuova attualità della formazione tecnicaâ€, Professionalità , n.107.
Gagliardi, F. (2010). “Lavoratori anziani: uno sguardo oltre la crisiâ€, Professionalità , n. 109.
Green, F., McIntosh, S. (2002). “Is there a genuine under utilization of skills amongst the over qualified?†SKOPE Research Paper, n. 30.
Jessoula, M., Graziano, P. R., Madama, I. (2010). “Selective Flexicurity’ in Segmented Labour Markets: The Case of Italian ‘Mid-Sidersâ€, Journal of Social Policy, n.39.
Ministero dell’Istruzione, Università e Ricerca, “Studenti†2013. Consultato il 10 settembre 2013, .
Ministero dell’Istruzione, Università e Ricerca “La scuola in cifre 2009-2010â€. Consultato il 12 settembre 2013 <http://hubmiur.pubblica.istruzioner.it/alfresco/d/d/workspace/SpaceStore/08c4b54d-18e4-497c-be21b-5bec9927e388/scuolaincifre_2009-2010.pdf>.
Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali “La catalogazione delle buone pratiche Fse: lo scenario europeoâ€. Aprile 2003, <http://europalavoro.lavoro.gov.it/EuropaLavoro/Catalogo-nazionale-Buone-pratiche-Fse/2008_pdf>
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This licence lets others distribute, remix and build upon a work, even commercially, as long as they credit the original creator/s (and any other nominated parties). This is the most accommodating of the licences in terms of what others can do with the work. |