We must all play together: it doesn’t matter if we are foreigners!

Authors

  • Marco Accorinti Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali - CNR
  • Maria Girolama Caruso Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali - CNR
  • Loredana Cerbara Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali - CNR
  • Adele Menniti Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali - CNR
  • Maura Misiti Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali - CNR
  • Antonio Tintori Istituto di Ricerche sulla Popolazione e le Politiche Sociali - CNR

DOI:

https://doi.org/10.14600/irpps_wps.106.2018

Abstract

The paper presents the results of the survey “Fratelli di Sport†(Brothers of Sport) carried out by the IRPPS in the framework of an agreement between the Ministry of Labor and Social Policies and CONI finalizing the promotion of integration policies by sport. The study aims to understand the role of the sport practice in the process of social integration of the young generations. The research team conducted interviews to around 1,300 male and female students attending secondary school and to 34 teachers of the same schools. The survey was carried out at the beginning of the 2016-2017 school year. The results show that Italian students are open towards the co-existence with the increasing number of peers with a migration background, regulated by the principles of equal rights and mutual respect. Young people emphasize the playful dimension of sport, mostly experienced in a sports team, but only a small part of them perceives it as a “place of equalityâ€. The collected data also testify a limited access to sporting activities on the part of young students with a migrant family background.

References

Ammaturo, E., de Lillo, A. (2008). Disuguaglianze sociali e stratificazione occupazionale, Sociologia del lavoro, 112, 17-28.

Barbagli, M. (2008). Immigrazione e sicurezza in Italia. Bologna: Il Mulino.

Barberis, E. (a cura di) (2015). Report finale di ricerca DI.DI.MA. – Indagine su diversità e discriminazione nelle scuole della Regione Marche, DESP – Urbino: Università di Urbino Carlo Bo.

Barberis, E. (2016). Figli dell’immigrazione a scuola. Forme della discriminazione, La Rivista delle Politiche Sociali, 2.

Batic, N., Fornasin, A. (2013). Being an adolescent in northeast Italy, Interdisciplinary Journal of Family Studies, Vol. XVIII, 2, 188-206.

Bethlehem, J., Biffignandi, S. (2011). Best practices to create and implement highly effective web surveys, New Jersey: John Wiley & Sons, Hoboken.

Besozzi, E., Colombo, M., (2011). Relazioni interetniche e livelli di integrazione nelle realtà scolastico/formative della Lombardia. Rapporto 2011. Milano: Fondazione ISMU.

Biddle, S., Coalter, F., O’Donovan, T., MacBeth, J., Nevill, M. and Whitehead, S. (2005). Increasing Demand for Sport and Physical Activity by Girls, Edinburgh: sportscotland.

Bortoli, L., Vitali, F., Tommasini, A., Robazza, C. (2015). Insegnare life skills attraverso l’attività sportiva, Giornale Italiano di Psicologia dello Sport, 22, 3-10.

Carbone, T. (2013). L’integrazione come pratica sociale: un’etnografia delle seconde generazioni a Modena (Tesi di dottorato Dipartimento di Tempo, Spazio, Immagine, Società , Verona). Web: http://hdl.handle.net/11562/501776.

Casacchia, O., Natale, L., Paterno, A., Terzera, L. (2008). Studiare insieme, crescere insieme. Un’indagine sulle seconde generazioni in dieci regioni italiane. Milano: Franco Angeli.

Casacchia, O., Guarneri, A., Natale, L. (2010). Tra i banchi di scuola: alunni stranieri e italiani a confronto, Neodemos. Web http://briguglio.asgi.it/immigrazione-e-asilo/2011/maggio/artneodemos-

casacchia.pdf.

Castellano, V., Herzel, A. (2006). Elementi di teoria dei campioni. Roma: Ilardi.

CNEL, Organismo Nazionale di Coordinamento per le Politiche di Integrazione Sociale degli Stranieri (2011). Le seconde generazioni e il problema dell’identità culturale: conflitto culturale o generazionale? Web: http://www.portalecnel.it/Portale/documentiAltriOrganismi.nsf/0/3068EC560FEA08C5C12578680044 D21B/$FILE/Seconde_generazioni_%20e%20_identit%E0_%20culturale.pdf.

Colombo, M., Besozzi, E. (a cura di) (2012). Relazioni interetniche e livelli di integrazione nelle realtà scolastico-formative della Lombardia. Milano: Osservatorio Regionale per l’integrazione e la multietnicità (ORIM), Web: http://hdl.handle.net/10807/10591.

Chimot, C., Louveau, C. (2010). Becoming a man while playing a female sport: The construction of masculine identity in boys doing rhythmic gymnastics. International Review for the Sociology of Sport. 45, 4, 436-456.

Commissione delle Comunità Europee (2007). Libro bianco sullo sport. Bruxelles: CCE.

Conti, F., Porro, N. (2016). Sport and Migrations in the Global Disorder, Studi Emigrazione, 203.

Croci, P. (2016). Sport, immigrazione ed integrazione delle seconde generazioni, Paper presentato alla IX Conferenza ESPAnet Italia Modelli di Welfare e modelli di capitalismo, Macerata 22-24 settembre.

Council of Europe, EIGE (2016). Developing gender equality indicators in sports, Vilnius.

Cvajner, M. (2015). Seconde generazioni: amicizia, socialità e tempo libero. Quaderni di sociologia, 67, 29-47.

De Lillo, A., Schizzerotto, A. (1985). La valutazione sociale delle occupazioni. Una scala di stratificazione occupazionale per l’Italia contemporanea, Bologna: il Mulino.

Davison, K.K., Earnest, M.B., Birch, L.L. (2002). Participation in Aesthetic Sports and Girls’ Weight. Concerns at Ages 5 and 7 Years. Int J Eat Disord. 2002 Apr; 31(3): 312-317.

Dipartimento della Pubblica Sicurezza, Ministero Interno (2016). Rapporto sulle manifestazioni sportive. Anno 2015, Roma. Web: http://www.osservatoriosport.interno.gov.it/.

Eagleman, A., Burch, L.M., Vooris, R.A. (2014). Unified Version of London 2012: New-Media Coverage of Gender, Nationality, and Sport for Olympics Consumers in Six Countries. Journal of Sport Management, 28, 4, 457-470.

Eurobarometer, European Commission (2010). Sport and physical activity. Luxembourg: Publications office of the European Union. Web: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_334_en.pdf.

European Commission (2011). Communication on Developing the European Dimension in Sport, Brussels.

European Commission (2014). Special Eurobarometer 412: Sport and Physical Activity, Brussels.

European Commission (2014a). Gender Equality in Sport Proposal for Strategic Actions 2014 – 2020, Brussels.

Eve, M., Ricucci, R. (a cura di) (2009). Giovani e territorio: percorsi di integrazione di ragazzi italiani e stranieri in alcune province del Piemonte. Web: http://www1.interno.gov.it/mininterno/export/sites/default/it/assets/files/18/00092_giovani_e_territorio.pdf, web.

European Union Agency for Fundamental Rights (2010). Racism, ethnic discrimination and exclusion of migrants and minorities in sport: The situation in the European Union, Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Fink, J.S. (2015). Female athletes, women’s sport, and the sport media commercial complex: Have we really ‘come a long way, baby?’, Sport Management Review, 18, 3, 331-342.

Gallino, L. (1993). Disuguaglianze ed equità in Europa. Bari-Roma: Laterza.

Gasparini, W., Talleu, C. (2010). Sport and discrimination in Europe, Council of Europe Publishing, Sports policy and practice series.

Harris, H.A. (1972). Sport in Greece and in Rome. London: Thames and Hudson.

Human Rights Watch (2016). World Report 2016, USA.

ISTAT (2007). La pratica sportiva in Italia, Statistiche in breve, famiglia e società , Roma.

ISTAT (2011). Le famiglie con stranieri: indicatori di disagio economico. Anno 2009. Statistiche in breve. Roma.

ISTAT (2015). Rapporto annuale 2015. La situazione del Paese. Roma.

ISTAT (2016). L’integrazione scolastica e sociale delle seconde generazioni. Statistiche report. Web: http://www.istat.it/it/files/2016/03/Integrazione-scolastica-stranieri.pdf?.

ISTAT (2016). Anno 2014. I tempi della vita quotidiana, Statistiche report. Web: https://www.istat.it/it/files/2016/11/Report_Tempidivita_2014.pdf.

ISTAT (2017). Fattori di rischio per la salute: fumo, obesità , alcol e sedentarietà . Web: https://www.istat.it/it/archivio/202040.

La Torre, G., Masala, D., De Vito, E., Arzano, I., Fargione, V., Capelli, G (2001). Attività fisica e Stato socioeconomico, Medicina dello Sport, 3, 178-183.

Mangone, E. (a cura di) (2016). Adolescenti e sport. Trasformazioni sociali e pratiche motorie. Milano: Franco Angeli.

Masullo, G. (2016). I giovani tra pratiche sportive di genere e socializzazione, in Mangone, E. (a cura di), op. cit.

Mazzara, B. (1997). Stereotipi e Pregiudizi, Bologna: il Mulino.

Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca (2015). Notiziario. Gli alunni stranieri nel sistema scolastico italiano a.s. 2014/2015. Web: http://www.istruzione.it/allegati/2015/Notiziario_Alunni_Stranieri_1415.pdf.

Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca, Osservatorio nazionale per l’integrazione degli alunni stranieri e per l’intercultura (2015). Diversi da chi? Roma.

Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca e Fondazione ISMU (2016). Alunni con cittadinanza non italiana. La scuola multiculturale nei contesti locali. Rapporto nazionale. A.s. 2014/2015. Quaderni ISMU, 1. Milano.

Ministero dell’Interno, ISTAT (2013). Integrazione. Conoscere, valutare, misurare. Web: https://www.istat.it/it/files/2012/12/PROG-102655-Volume_Integrazione_ITA.pdf.

Pfister, G. (2011). Gender equality and (elite) sport. Strasbourg: EPAS – COE.

Piergiovanni, R. (2017). Le statistiche Istat sullo sport. Web: http://www.settimanadellasociologia.it/wpcontent/uploads/2017/09/1ISTAT-E.-R._PIERGIOVANNI-Roberta-Le-statistiche-sullo-SPORT1.pdf.

Rivellini, G., Terzera, L., Amati, V. (2011). Individual, dyadic and network effects in friendship relationships among Italian and foreign schoolmates. Genus, 67, 3, 1-27.

Rumbaut, R.G. (2012). Generation 1.5, Educational Experiences Of. In Banks J. A. (ed.), Encyclopedia of Diversity in Education, Thousand Oaks: CA: SAGE Publications. Web: https://ssrn.com/abstract=2182167.

Save the children (2016). Lo stile di vita dei bambini e dei ragazzi. Web: https://www.savethechildren.it/sites/default/files/files/uploads/pubblicazioni/lo-stile-di-vitadeibambini-e-dei-ragazzi_1.pdf.

Schwery, H., McInnis, D. Cade (2013). Discrimination in Sport, Comparative Study on Young People in Europe, Brussels: King Baudouin Foundation. Web: http://schwery.com/wpcontent/uploads/2016/01/2014-SUSU-Discrimination-In-Sport.pdf.

Sciolla, L. (2004). La sfida dei valori. Rispetto delle regole e rispetto dei diritti in Italia. Bologna: il Mulino.

Scott, Porter (2001). Sport and Ethnic Minority Communities: Aiming at Social Inclusion, Edimbourg: sportscotland.

Spoonley, P., Taiapa, C. (2009). Sport and Cultural Diversity: Responding to the Sports and Leisure Needs of Immigrants and Ethnic Minorities in Auckland, Auckland: ARPASS.

Talleu, C. (2011). Access for Girls and Women to Sport Practices, Good practices Handbooks, 2, in Gender equality in sports, Handbook on good practices, EPAS, Council of Europe.

Tintori, A. (2010). Lo sport nella città globale. Analisi e prospettive di politiche sociali. Geografia, 1-2, 32-41.

Tintori, A., Cerbara, L. (a cura di) (2016). Giovani alla prova. La condizione giovanile nella Città metropolitana di Roma Capitale. Roma: Aracne Editrice.

Toni, B. (2013). Reflections on Communication and Sport. Communication & Sport, 1, 1-2, 125-137.

Vitali, F. (2014). Integrazione e identità : il contributo dell’attività motoria e sportiva. In Marchesini, S., Martinelli, N., Paini, A., e Rossi, M. (a cura di), Seconda e terza generazione. Integrazione e identità nei figli di migranti e coppie miste. E-book.

Valtolina, G.G. (a cura di) (2012). Figli migranti. I minori romeni e le loro famiglie in Italia, Milano: FrancoAngeli.

UN (2007). Women, gender equality and sport. New York: United Nation.

Zironi, A.M. (2008). Lo sport nell’antica Roma, Bologna: Cappelli Editore.

Published

2018-05-08

How to Cite

Accorinti, M., Caruso, M. G., Cerbara, L., Menniti, A., Misiti, M., & Tintori, A. (2018). We must all play together: it doesn’t matter if we are foreigners!. IRPPS Working Papers, 1–64. https://doi.org/10.14600/irpps_wps.106.2018

Issue

Section

Working Papers